Presidents Summit er en 2-dages konference , der har til formål at præsentere nogle af de dygtigste internationale foredragsholdere. Der var 3500 deltagere på konferencen, der fandt sted i Lokomotivværkstedet. Årets tema var GROWTH i en tid med stor økonomisk usikkerhed pga corona. Og dermed et ekstra behov for at blive inspireret til nye ledelses værktøjer og nye digitale muligheder.
Vi havde set frem til især at høre Dr. Alexander Osterwalder, som har udviklet analyse modellen Business Model Canvas og andre værktøjer til forretningsudvikling og vækst – bl.a. den supplerende model: Value Proposition Canvas, der bruges til at udvikle nye produkter og serviceydelser ud fra brugernes behov og ønsker. Med værktøjet kan man visualisere og teste, hvordan de forskellige komponenter i et produkt og service giver værdi.
Innovation er, at skabe værdi for kunder og virksomhed. Det handler om at afprøve og aflive idéer. Kun 10% af alle innovative projekter er bæredygtige. Alligevel bør ledelsen bruge 40-60% af deres tid på innovation og alle virksomheder bør have en aktiv innovations strategi. Faktisk kommer innovation tit ikke fra toppen, men ofte buttom up. Han pointerede, at det er vigtigt at skabe en innovations kultur og ecosystem, hvor det er tilladt og nødvendigt at begå fejl, når man udvikler. Heldigvis var indlægget med mange konkrete eksempler på innovation.